Selasa, 20 Mac 2012

Apa nak jadi....

Apa nak jadi pada manusia zaman sekarang ni. Sini-sana pasti akan mendengar perihal manusia yang tidak berperikemanusiaan ini. Tidak lama selepas rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita yang meyedihkan tentang arwah adik Dirang ada lagi kejadian culik yang lain berlaku lagi.
Semasa saya menonton Buletin Utama malam ini, saya terdengar satu kejadian yang mengejutkan...
Pada petang Ahad baru-baru ini Siti Nur Fatihah,15, telah dilarikan dengan sebuah kereta bercermin gelap ketika ke kedai untuk membeli top-up bersama-sama dua orang adiknya. Bagaimanapun, adik-adiknya  terselamat....Masa saya dengar berita ni, saya terus beritahu dekay emak saya. Emak saya terus menonton berita itu dan berkata.....apalah nak jadi dengan dunia sekarang ni? macam-macam jenayah berlaku...




inilah gambar siti nur fatihah yang dipercayai diculik
*
*
*
Saya pun terfikir, dunia ni tidak aman lagi...Negara luar seperti Palestin terlibat dalam peperangan yang tak pernah selesai. Negara barat pula terdapat pelbagai anasir yang boleh merosakkan akhlak manusia.Hak asasilah, gay,lesbian,punk,gothic, persamaan haklah dan macam-macam lagi. Mereka takkan puas selagi tak dapat mempengaruhi anak-anak muda terutamanya pemuda-pemudi Islam seperti kita. Kadang-kadang, bila difikirkan balik tentang hak asasi yang mereka agung-agungkan tu, kenapa mereka kisah sangat tentang wanita Islam yang menutup aurat.Mereka cakaplah yang Islam ini ekstrimlah. Bagi sayalahkan, kalau mereka mementingkan hak asasi manusia, mereka seharusnya mebiarkan setiapa orang mengamalkan ajaran agama mereka sendiri. Tak payahlah nak halang orang Islam untuk menutup aurat siap. Biarlah semua manusia bebas melakukan kehidupan seharian mereka berlandaskan agama. Orang barat pasti akan membenarkan semua itu berlaku jika mereka benar-benar menyokong hak asasi manusia. Sekarang siapa yang sebenarnya menghalang hak asasi manusia untuk mengamalkan ajaran agama yang sohih.....Renung-renungkanlah...
*
*
*
Cukup pasal negara luar. Negara kita yang merupakan negara ke-19 terselamat di dunia pun terdapat banyak kejadian berlaku.(maaf kalau maklumat salah). Anak-anak muda kita banyak yang terlibat dalam dadah.Siapakah yang boleh dipersalahkan??? Jangan salahkan ibu yang mengandung jika kita sebagai masyarakat setempat tidak membantu membimbing anak-anak muda. Pimpinan melalui tauladan. Pemuda-pemudi seperti saya pada hari ini amat mengharapkan tunjuk ajar dari orang yang lebih berpengalaman yang memiliki pekerti yang baik untuk dijadikan contoh. Orang dewasa pula, janganlah terus menuding jari kepada para belia sekiranya terdapat masalah yang berlaku.....

*
*
*
Setakat itu saja untuk entri kali ini.Sekadar pandangan dan perkongsian melalui kaca mata saya yang baru setahun jagung ini. Andai ada silap dan salah harap dimaafkan....


Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Salah silap harap dimaafkan...:)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...