Jumaat, 11 Mei 2012

Jadilah Seperti Semut ^^

Tengah saya menghadap laptop dan tidak mengetahui tajuk apa yang hendak ditulis, tiba-tiba saya ternampak semut-semut.
Saya berasa terus terleka memerhati semut-semut itu bergerak.
Macam mana saya tak terleka? Semut-semut mempunyai satu tabiat yang harus kita semua contohi...
*
*
*
Nak tahu tak apa tabiat semut-semut itu????
Cuba teka?
Salah!
Betul!
Ada yang jawab betul dan ada yang tidak.....
Bagi sesiapa yang tahu,tahniah diucapkan dan bagi sesiapa yang tidak tahu itu.....nak buat apa ek...huhu...
takkan tak mahu buat apa-apa kot...hehe
mesti kamu semua nak tahu jugak kan....
jadi, cuba kamu cari semut,,,
selepas itu, cuba perhatikan cara-cara semut itu bergerak......
Oh, dah tahu pun.....hehe
Unik kan...
Apabila semut-semut berselisih jalan antara satu sama lain, kita dapat lihat mereka seakan bertegur sapa ataupun bersalam.....kan...kan...kan
*
*
*
Itu yang saya mahu pesan diri saya dan pembaca kali ini....
Cuba kita ambil iktibar daripada kisah semut ini....
Dan mengaplikasikanlah dalam kehidupan seharian kita...
InsyaAllah, hidup kita akan lebih ceria...
Nak tahu caranya...
*
*
*
Mudah sangat....
Apabila kita bertembung dengan orang, kita digalakkan memberi salam, setidak-tidaknya, senyumlah....
Tak susah pun kan...senyum itu kan sedekah....^_^
Tapi, kalau nak senyum pun, berpada-padalah. Janganlah sampai kita senyum sinis dekat orang..
Lagi satu, kalau senyum kita itu bolehlah menjadi buah mulut orang dan mendatangkan fitnah....buatlah muka biasa sahaja.....
Tak senyum....tak masam.....
Asalkan orang yang melihat senang hati...hehe
*
*
*
Ok, setakat itu sajalah coretan kali ini.....Assalamamualaikum....
Selamat malam.....errr.....dah pagi dah....hehe
>nukilantitiankehidupan<





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...