Isnin, 21 Mei 2012

Biar Mimpi Sampai Ke Bintang...

Masa saya tengah fikir tajuk apa yag saya hendak tulis tiba-tiba teringat pulak dekat cerita biar mimpi sampai ke bintang (lebih kurang macam itulah tajuknya). Cerita adalah lakonan Elfira Loy dan Randy Pangalila yang berlakon dalam nada cinta.Ala-ala antarabangsa gitu...hehe;
Oklah, saya bukannya mahu menulis tentang sinopsis cerita itu, tetapi saya ingin menyentuh sedikit tentang tajuk itu.
*
*
*
Biar mimpi sampai ke bintang...
Maknanyaya, jika kita mahu memasang cita-cita kita, kita mesti berazam setinggi bintang di langit. Maksud saya bukannya suruh berangan bintang-bintang bagai. Sebenarnya jika kita berazam, kita mestilah berazam tinngi-tinggi.
Nak tahu kenapa???
*
*
*
Bagi sayalah kan, tidak salah kita bercita-cita tinggi. Sekurang-kurangnya jika kita tidak dapat apa yang dicitakan itu, cita-cita itu tidak akan lari jauh. Analoginya macam ini. Jika kita berazam setinggi bintang di langit,jika jatuh, azam itu mungkin akan tersangkut di gunung mahupun pokok. Tetapi cuba bayangkan cita-cita kita hanya setinggi pokok, mesti cita-cita itu mudah jatuh ke tanah.
*
*
*
Contohnya macam inilah. Si polan bakal menghadapi spm tahun ini. Dia amat berpegang pada prinsip biar mimpi sampai ke bintang. Jadi, dia target untuk mendapat semua A+ dalam spm. Namun. pada akhirnya dia dapat 10 ataupun 9 A. Tetapi dia tidak berasa kecewa sangat keranag cita-citanya tidak lari jauh...
*
*
*
Jadi, kita janganlah takut untuk menanam azam tinggi-tinggi. Pedulikanlah semua yang orang lain mengata tentang kita. Asalkan Allah, keluarga dan kita sendiri tahu apa yang kita lakukan.  Manusia akan terus bercakap. Kalau kita baik mereka akan bercakap tentang kita, jika kita buat perkara tidak baik, makin banyaklah orang yang mengata. Semuanya terpulang pada diri kita sendiri..
Sekadar perkongsian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...